You Are Reading

0

Taqwa..Yang Maha Pengasih

Insoft Saturday, September 20, 2008
Berpuasalah,sungguh kamu pasti akan menjadi insan bertaqwa. Jika kamu benar-benar menjalani puasa seperti dicontohkan Nabi SAW. Janji Allah SWT(Al-baqarah :183)

Subhanallah..Betapa Allah Maha Pengasih kepada orang-orang beriman,cuma dengan ibadah puasa yang benar dan bersungguh-sungguh,Allah menganugerahkan kurnia yang sangat besar dan agung.

Masakan tidak,anugerah dan janji Allah SWt kepada orang bertaqwa bukan calang-calang. Cukup disebutkan 1 janji Allah kepada orang bertaqwa.

"...barang siapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membuka jalan keluar baginya. dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka"
(At-Talaq : 2-3)

Allahuakbar...apa lagi yang seorang manusia dan hamba mahu?? Setelah janji Yang Maha Kuasa untuk jalan penyelesaian kepada 1001 macam masalah di dunia ini?? Juga dijanjikan rezeki yang tak disangka-sangka ( kata orang kampung Asahan " SUPRISE!!")?? Mencukupi segalanya...

Mari sebentar kita semak dan renungkan...dalam hidup kita ade 2 bahagian asas. Hubungan dengan Allah (hablumminallah) dan hubungan dengan manusia (habluminnas). Hubungan dengan Allah di namakan ibadah dan dengan manusia adalah muammalah. Jelas secara kasarnya ibadah kita kerjakan adalah untuk Allah SWT. Tapi jika kita perhati, tiada satu pun ibadah hablumninnallah yang tiada komponen hablumminnas didalamnya.

Ambil contoh paling mudah,ibadah paling agung yang Allah sampaikan kewajipan secara langsung kepada kekasihNya dan kekasih kita semua,Nabi Muhammad SAW,ibadah solat.

"Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. "
( سورة العنكبوت , Al-Ankaboot, Chapter #29, Verse #45)


Solat mempunyai kesan untuk mecegah perbuatan keji dan kemungkaran. Jelas manfaatnya pada hubungan sesama manusia. Siapa yang tidak suka orang yang baik dan siapa suka orang yang keji?

Kini dalam ibadah puasa Allah janjikan penyelesaian kepada semua masalah dan rezeki yang tidak disangka.

" Ya Allah,sungguh Engkau MAHA PENGASIH,MAHA PENYANYANG, MAHA PEMURAH. Dalam kami menghambakan diri padaMU,ibadah hanya lillahi taala,Engkau sediakan segalanya kembali kepada kami. Kami bermohon ya Allah,jadikanlah kami hamba-hambaMu yang tahu BERSYUKUR"

sujud.png

" Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

0 comments:

 
Copyright 2010 InSoft...