Archives

0

Pre-exam syndrome

Insoft Monday, December 29, 2008

Soalan: Tahukah anda amalan terbaik di Malaysia hari ini?

Jawaban: Bergerak ke Kuala Terengganu. ALLAHU AKBAR!

sumber : http://nikabduh.wordpress.com/
0

Doa...

Insoft Sunday, December 28, 2008




Buat ikhwah-ikhwah di palestin...syurga Allah menanti mu...ALLAHUAKBAR!!
4

Doa awal dan akhir tahun...

Insoft
Ada orang kata, nabi tak buat baca doa akhir dan awal tahun. Sahabat pun takda yang wat. Doa pun takda,inikan pula ada yang posa la,solat sunat la.Hangpa dok memandai wat awatnya?

Hmmm...betui gak tuh. Yang wat kalendar Islam zaman Amirul Mukminin Abu Hafs ra. Nabi dah wafat.Bilanya nak pi baca doa lak kan...logik...logik...

Ada orang lain habaq mai, doa ni tuntutan umum. Hang nak baca bila pun ikut hang la. Awai tahun ka,akhir tahun ka,awal bulan ka,bila-bila la hang rasa hang nak doa,hang baca la.

Betui gak tu. Baca la bila-bila pun.Takkan salah kot nak doa kan.

Kalau hangpa tanya aku...

Aku tak pernah baca doa awal dan akhir tahun. Malas nak hapai,panjang gak. Pastu kena baca 3 kali. Letih weh. Mcm baca Yasin 3 kali nisfu syaaban lak. Lagi aku tak penah wat. Ceroi...ceroi...

Hangpa nak baca,hangpa baca. Tanak baca,ikut hangpa. Suka hati hangpa.

Cuma ustaz aku kata,nak doa ni elok amik dari ayat quran. Pastu amik dari yang hak nabi dok ajaq. Ada banyak dalam hadith. Elok hangpa hapai yang gitu. Lepas tu hangpa nak bantai doa apa,ikut suka hangpa la.

Betui gak ustaz.Sokong ustaz aku. Tak sokong kena rotan lak.

Sekali member aku sms satu doa.

“Allah Maha Besar. Ya Allah! Tampakkan bulan tanggal satu itu ke-pada kami dengan membawa keaman-an dan keimanan, keselamatan dan Islam serta mendapat taufik untuk menjalankan apa yang Engkau senang dan rela. Tuhan kami dan Tuhanmu (wahai bulan sabit) adalah Allah.”

HR. At-Tirmidzi 5/504, Ad-Darimi dengan lafazh hadits yang sama 1/336 dan lihat Shahihut Tirmidzi 3/157.

Ada doa dari hadith nabi rupanya. Lagi pendek lak tu. Senang nak hapai,senang nak baca. Baguih...baguih...

Tapi ini doa tiap bulan nih. Padan la pendek.isk,isk,isk.

Takpa la,asalkan dari nabi. Afdhol...

Layan....

Eh,lupe..

Happy New Year 1430H...
7

Dasyat...

Insoft Monday, December 22, 2008


Tergamam dan terkasima sebentar...
Seakan tidak percaya berita di tv pada petang itu...
Seorang kanak-kanak yangbernama Maulana berumur 4 tahun di Malang,Jawa Timur dilaporkan ketagih merokok. Mulai merokok pada umur 2 setengah tahun.Lebih malang lagi,dilaporkan Maulana mendapat rokok daripada datuknya sendiri yang pada mulanya hanya untuk mencuba-cuba.
Masya Allah...
ngak habis mikir gue...

Laporan dan gambar sebenar ada di majalah SABILI keluaran Disember 2008
0

Seorang hamba...

Insoft Sunday, December 21, 2008


Wahai Tuhan ku Yang Esa
Bila kenangkan Qahar-Mu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksa-Mu

Hamba-Mu rasa berputus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang Ghafar-Mu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih semula
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
Mehnah-Mu itu penghapus dosaku
Mengganti hukuman-Mu di akhirat

Di waktu mengenang rahma-tMu
Terasa diri kurang bersyukur
Pada-Mu harusku memohon
Moga syukurku bertambah

Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak mengenal kebenaran-Mu
Ya Alloh Tuhanku
Bantulah hamba-Mu
Dalam mendidik jiwaku ini

Wahai Tuhan ku Yang Esa
Bila kenangkan Qahar-Mu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksa-Mu
0

Dasat sungguh ore klate...

Insoft Tuesday, November 11, 2008


"Kito kalau jahak pun jange dok sekat ore wat baik"
1

Kurang Ajar...sape nak tolong ajarkan??

Insoft Monday, November 10, 2008


0

Fiqh : Ketam..

Insoft Sunday, October 26, 2008
"Ketam apa yang tidak boleh dikonsumsi(baca : dimakan) eh?"


Tanya seorang teman ketika melihat-lihat ruang makanan laut di Jatinangor Town Square (Jatos).

Aduh, susah juga soalan. Ada banyak perbincangan ulama' tentang halal dan haramnya ketam khususnya dan binatang yang hidup dua alam amnya.

Sejenak berfikir sambil cuba mengingat fatwa-fatwa ulama' yang muktabar. Teringat tentang dasar hukum selain perkara-perkara ibadah seperti muammalat,asal segala perkara adalah halal kecuali ada dalil yang mengatakan ia haram.

Hmm..

"Ketam yang haram ialah...buat pinjaman bank ada bunga(riba'), lepas tu gi beli ketam"

Aku berlalu sambil ketawa. Muahahaha...
1

Pecinta wanita

Insoft Friday, October 24, 2008

"Aku memang pecinta wanita,tapi ku bukan buaya..."

Kata saudara Irwansyah dalam lagunya yang terkenal "Pecinta wanita".

Siapa yang tidak cinta wanita??

Mari kita meneliti status dan pembelaan wanita dalam sejarah dunia. Dalam masyarakat Babylon misalnya,jika seorang suami membunuh seseorang,isterinya harus menggantikannya bagi dihukum mati. Enak ya bagi para suami. Sebelum membunuh nikah dahulu,lepas hukum mati. Masyarakat Greek menganggap wanita lebih rendah daripada lelaki dengan aktiviti pelacuran dikatakan biasa oleh mereka. Masyarakat Mesir kuno menganggap wanita sebagai lambang syaitan. Sementara masyarakat Arab mewairsi tradisi membunuh anak perempuan mereka. Masyarakat Hindu lebih dasyat lagi,mereka membakar seorang isteri bersama mayat suaminya. Hakim Mahkamah Delhi Mr. Rajindar Sachar menyatakan :

"...Historically, Islam had been very liberal and progressive in granting property rights to women. It is fact that there wre no propety rights given to Hindu women unitl 1956,when Hindu Code Bill was passed, whereas Islam had granted these rights to Muslim women over 1400 years ago."

Sabda Nabi Saw
"Sesiapa yang mengendalikan sesuatu urusan anak-anak perempuan lalu dia melakukan kebaikan kepada mereka, maka mereka menjadi penghalang baginya daripada api neraka"
( HR Bukhari dan Muslim)

Nah,lihat bertapa Islam berbeza dalam mengangkat hak dan maruah seorang wanita hingga diakui oleh agama lain. Wanita diiktiraf dan dijamin hak mereka di bawah sistem dan undang-undang keluarga Islam.

Tetapi aneh...

"We are unique in that we actively legally discreminate against women who are arguably the majority in thic country, muslim women. Non-muslim Malaysian women have benefited from more proggressive laws over the years while the opposite has happened for muslim women"

Ini merupakan kenyataan seorang aktivis wanita di malaysia yang juga anak kepada mantan Perdana Menteri dalam sebuah akhbar tempatan sekitar Mac 2006.

Kata penulis lagi,
" These differences between the lot of Muslim women and non-Muslim beg the question : Do we have two categories of citizenship in Malaysia,whereby most female citizens have less rights than others? As non-Muslim women catch up with women in the rest of the world, Muslim women here are only going backwards. We should note that only in Malaysia are Muslim women regressing ; in every other Muslim country in this world,women have been gaining rights,not losing them"

Satu persoalan,benarkah terdapat "double standard" dalam undang-undang terhadap wanita Islam di Malaysia seperti yang dinyatakan? Wanita Muslim di Malaysia telah dinafikan hak-hak mereka?

Atau ini adalah propaganda golongan feminisme ekstreme??
3

Faith..

Insoft Saturday, October 18, 2008

"How do you know you are in the right path?"


Tiba-tiba salah seorang junior bertanya.


“Ada kawan aku tanya tadi. Belum Islam.”


Mari kita terjemah supaya mudah faham. English pun cukup makan.


“Bagaimanakah kamu wahai orang-orang Islam tahu yang Islam yang kamu anuti selama ini,ada yang sejak dari lahir,adalah jalan yang BENAR?”


“Lama aku belajar agama,tetapi tetap tidak dapat jawab.”


Puji dan syukur kepada Allah swt kerana diberi peluang dan rezeki olehNya untuk berada dalam bidang perubatan yang memerlukan kemampuan berfikir dan mengambil sebarang keputusan berdasarkan fakta dan bukti. Salah satu tajuk kuliah di fakulti adalah EBM atau “Evidance Base Medicine”. Jika kamu menyatakan sesuatu,kemukakan BUKTINYA!


Mari kita ambil satu kes penyakit.Kebetulan baru selasai perbincangan tentang kes penyakit TB atau Tuberculosis,satu jangkitan oleh Mycobacterium tuberculosis pada sel paru-paru. Indonesia adalah merupakan negara ketiga selepas India dan China dalam statistik penyakit ini.


Bagaimana seorang doktor mengesahkan bahawa terjadinya jangkitan Tuberculosis pada seseorang?


Lihat pada tanda-tanda penyakit itu. Salah satu tanda jangkitan TB adalah darah pada batuk berkahak. Sekiranya kita mendapati adanya darah pada kahaknya,kita menduga bahawa ini adalah TB.


Tetapi adakah kita benar-benar pasti itu adalah TB?


Masih belum. Adanya barah paru-paru juga boleh menyebabkan darah pada kahak. Kita perlu jalankan pemeriksaan makmal terhadap kahak itu. Kita lihat di bawah mikroskop,kita temui adanya bakteria berbentuk rod dalam pewarnaan Zeihl-Nelsen. Semaki kuat keyakinan kita bahawa ini adalah jangkitan TB.


Tetapi,adakah kita benar-benar boleh memastikan ini adalah Mycobacterium tuberculosis? Sabar dulu. Mungkin juga ia adalah spesis Nocardia.


Kita terus mengkaji. Rupa-rupanya untuk standar diagnosis pasti bagi TB adalah untuk mengkultur bakteria. Setelah di kultur selama 4-8 minggu,ternyata hasilnya positif. Maka dengan ini yakinlah sudah bahawa ini adalah jangkitan Mycobacterium tuberculosis.


Kembali ke soalan junior tadi. Kita mahu mencari agama yang benar,tapi bagaimankah kita tahu kebenaran sesuatu agama? Lebih-lebih lagi dalam era terdapat slogan “semua agama sama” dari sesetangah pihak. Kebenaran semakin kabur.


Mari kita terapkan prinsip yang sama dalam EBM dalam kita beragama. Bolehlah kita namakan EBR atau “Evidance Base Religion”.


Kita lantas berfikir akan tanda-tanda agama yang benar ialah mestilah agama itu menganjurkan penganutnya mengerjakan kebaikan sesama manusia. Kita semak pada semua agama yang ada. Ternyata kebanyakan agama mengarahkan penganutnya ke arah berbuat baik kepada sesama. Masih belum cukup syarat menyeru kepada kebaikan untuk menentukan agama yang benar.


Kita lalu menambah lagi,agama yang benar mesti melarang kepada perkara kejahatan. Sekali lagi kita semak. Aduh, masih sama. Tiada agama setakat yang kita lihat tidak membenci kejahatan.


Slogan “Semua agama adalah sama kerana semua menyuruh kepada berbuat baik dan melarang kejahatan” sudah tidak boleh di terima untuk mencari agama yang benar.

Kita berfikir lagi. Apakah rujukan yang ada dari setiap agama ya?

"Kitab (Al Qur'an) ini tidak ada keraguan padanya petunjuk bagi mereka yang bertakwa,"
(al-Baqarah 2:2)

KITAB!!!


Setiap agama pasti akan ada sumber rujukan utama mereka yang merupakan kitab-kitab mereka. Bible untuk penganut Kristian. Talmut untuk yahudi. Kitab-kitab Veda untuk Hindu. Bagi kita selaku umat Islam,bukti paling tepat, terkuat dan paling sahih tentang Islam adalah Al-Quran yang agung,mukjizat terbesar Rasulullah saw. Mahu tahu Islam,lihat dan baca Al-Quran.


Pelbagai kajian telah dibuat tentang pembuktian kebenaran Al-Quran. Ribuan bahkan lebih lagi telah beriman setelah membaca dan mengkaji Al-Quran.

Inilah bukti tentang kebenaran Islam. Inilah bukti bahawa kita umat Islam,berada di jalan yang benar.


Jika ada yang bertanya lagi tanpa ragu-ragu, tunjukkan Al-Quran.


Dan katakanlah,


“Ini bukti aku berada di jalan yang benar. Tidak percaya?? Silakan baca dan kaji.”


"Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam) sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat..."
(al-Baqarah 2:256)


Tiba-tiba,seorang pelajar perubatan bertanya,


“kenapa perlu dalil-dalil semua ini?”


Aneh...


0

Ust Badrul : i'm a Muslim...

Insoft Tuesday, October 14, 2008
"Alangkah seronoknya kalau aku bukan Islam"

Terkejut Ust Badrul dengan ucapan itu.

"Kenapa kata begitu brader?"

"Yela ust, dalam Islam itu tak boleh,ini tak boleh,makan itu tak boleh ,makan ini tak boleh,minum itu tak boleh,minum ini tak boleh,pakai itu tak boleh,pakai ini tak boleh, sume tak boleh,bosan la.."

"Oho,baik,cube kamu pejamkan mata,bayangkan dalam dunia ini semua benda boleh,amacam?"

"Wah,fantastik![lagi dasyat dari seronok]"

PANG!!!

"Uiks,ape pasala ust tampar saya? sakit la ust..isk..isk,"

"La,tadi kate fantastik. Sume benda boleh. Melempang boleh,dilempang boleh,mencuri boleh,dicuri boleh,membunuh boleh,dibunuh boleh. Macam mana? Seronok?"

"Tak seronok...isk..isk..,"
5

Buat sahabat...

Insoft Sunday, October 12, 2008

Ya ALLAH
Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMU dan ENGKAU adalah Tuhan yang maha penyayang.

Ya ALLAH
Jangan ENGKAU tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah ENGKAU ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah ENGKAU tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah ENGKAU hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah ENGKAU bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah ENGKAU sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah ENGKAU redhai dan tepat untuknya melainkan telah ENGKAU tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang.


Ya ALLAH
Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMU dan berubahnya kesejahteraanMU dan mendadaknya seksaMU dan berbagai macam murkaMU


Ya ALLAH
Sungguhnya aku bermohon kepadaMU tabahkanlah dia dalam menghadapi segala urusan dan kekuatan dalam menerima petunjukMU


Ya ALLAH
Kurniakanlah kepadanya jiwa ketaqwaan dan sucikanlah. ENGKAUah sebaik-baik yang mensucikannya.

Ya ALLAH
Sungguhnya aku bermohon kepadaMU bagi pihaknya dengan sebaik-baik permintaan, sebaik-baik permohonannya, sebaik-baik kejayaannya dan sebaik-baik pahala baginya. Tetapkanlah untuknya, beratkanlah timbangan kebaikannya. Mantapkanlah imannya, tingkatkanlah darjatnya, terimalah solatnya dan ampunkanlah dosa-dosanya. Ya ALLAH, aku bermohon baginya kepadaMU tingkat yang tinggi di syurga. Ya ALLAH perkenankanlah permohonanku.




hati beri pada tuhan ...
mata pandang depan ...

kaki terus jalan
Biar rebah jangan berubah
"Biar terbuang terus berjuang".
Senyum mujahid menuju syahid!

0

Yahudi...

Insoft Friday, October 10, 2008

Negara Haram Israel Tidak Akan Berkekalan Sejarah telah membuktikan bahawa kaum Yahudi merupakan kaum yang sentiasa ditindas dan ditekan.

Peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang zaman semenjak dari zaman Nabi Allah SWT Musa a.s. sehinggalah zaman mereka berada di Palestin selepas itu sentiasa menyaksikan pembunuhan kaum Yahudi secara beramai-ramai oleh musuh-musuh mereka. Melalui peristiwa-peristiwa yang berlaku itu, kita selaku umat Islam yakin bahawa kependudukan mereka secara haram di negara Palestin akan berakhir tidak lama lagi.

Mereka akan dihalau keluar dari negara itu sama sepertimana datuk nenek mereka dipaksa keluar dari negara itu. Perkara ini telah dijanjikan oleh Allah SWT menerusi banyak ayat al-Quran, contohnya dalam surah Al-A'raf ayat 167 yang bermaksud:

"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu memberitahu: Bahawa sesungguhnya Ia akan menghantarkan kepada kaum Yahudi itu, (terus menerus) hingga hari kiamat, kaum-kaum yang akan menimpakan mereka dengan azab sengsara yang seburuk-buruknya (disebabkan kejahatan dan kekufuran mereka). Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat azab seksa-Nya, dan sesungguhnya Dia juga Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

Kejahatan Bangsa Yahudi Menurut Al-Quran

Ayat di atas menyebutkan bahawa azab dan tekanan akan terus menimpa mereka hingga ke hari kiamat. Berita-berita masa lampau tentang mereka sebelum Islam perlu diberitahu kepada mereka agar mereka sedar bahawa masa tersebut akan tiba dan kebenaran isi kandungan al-Quran sebagai wahyu Ilahi akan terbukti.

Ayat-ayat seperti ini memberi satu kekuatan berupa sokongan moral kepada umat Islam secara amnya dan bangsa Arab Islam khasnya agar berusaha memperkuatkan diri ke arah merealisasikan fakta ini.

Penindasan Ke Atas Yahudi Sebelum Islam

Tersebut dalam lipatan sejarah penjajahan ke atas Yahudi telah dimulakan oleh Raja Fir'aun Nikho dari Mesir. Selepas itu untuk kali keduanya mereka telah dijajah lagi oleh Raja Nabukadnesar (Bukhti-Nashar) dari Babil. Semasa penjajahan tersebut, raja dan tenteranya telah membinasakan habis-habisan Jerussalam termasuk Baitul Maqdis yang didirikan oleh Nabi Sulaiman a.s. dan menawan majoriti rakyatnya .

Inilah yang disebutkan oleh Allah SWT dalam ayat surah al-Isra' ayat yang bermaksud:

"Dan Kami menyatakan kepada Bani Israel dalam Kitab itu: "Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali, dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka rnenjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu); dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku".

Seterusnya pada tahun 203 sebelum Masihi pula menyaksikan penjajahan yang lebih teruk oleh raja-raja Syria malahan membawa kepada penahanan Yahuza yang menjadi raja Yahudi pada masa itu. Orang-orang lelaki dijadikan hamba abdi, manakala cukai-cukai yang tinggi turut dikenakan ke atas mereka.

Tidak cukup di situ Allah SWT membinasakan mereka apabila Rom menjajah pula selepas itu. Negara Palestin telah dimasukkan di bawah negara mereka. Pada tahun 70 Masihi, golongan Yahudi telah melakukan pemberontakan ke atas penjajah mereka iaitu Rom. Pemberontakan ini menemui jalan buntu. Akibatnya Rom telah mengeluarkan arahan kepada gabenornya di situ yang bernama Titus untuk membakar rumah-rumah ibadat Yahudi dan membunuh kebanyakan penduduk Yahudi dan menjual yang lainnya sehagai hamba.

Tidak lama selepas itu, Jerussalem pesat membangun semula. Kaum Yahudi mengambil kesempatan untuk memberontak buat kali kedua tetapi masih gagal. Adrian yang menjadi raja Rom akhirnya memerintahkan agar bandar Jerussalem dimusnahkan habis-habisan dan rakyatnya dibunuh. Ditaksirkan lebih 500,000 jiwa telah terkorban dalam peristiwa itu .

Penindasan Ke Atas Yahudi Selepas Islam

Apabila Nabi Muhammad SAW berhijrah ke Madinah, kaum Yahudi telah menyusun beberapa konspirasi jahat ke atas Islam. Akibatnya, pelbagai tindakan tegas telah dikenakan terhadap mereka sehingga membawa kepada pembunuhan beramai-ramai kaum Yahudi dan pengusiran keluar dari negara Islam Madinah.

Kemudian di akhir kurun ke 13, penindasan ke atas mereka masih berterusan. Pada kali ini negara Eropah pula yang bertindak menekan mereka. Sejarah telah menunjukkan bahawa kaum Yahudi pernah dibunuh di Sepanyol dan Portugal. Bahkan kepercayaan agama Kristian lama beranggapan bahawa menekan Yahudi adalah melambangkan keimanan yang sebenarnya.

Tekanan yang dihadapi menyebabkan Yahudi mencari perlindungan di Andalus. Pemimpin-pemimpin Islam di Andalus pada waktu itu memberi perlindungan politik kepada Yahudi sebagai satu cara untuk berdakwah kepada mereka. Namun panas yang disangka sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Nikmat perlindungan rupa-rupanya tidak lama. Penganut-penganut Kristian telah berjaya menundukkan kuasa Islam di Andalus. Sekali lagi penyembelihan orang-orang Yahudi berlaku secara beramai-ramai. Mereka di halau keluar dari bandar-bandar seperti Balensia, Qordova, Gibraltar, Barcelona dan juga dari tempat-tempat lain. Seorang paderi besar Katolik di situ yang bernama Hernando Martins telah menyampaikan ucapan anti Yahudi dan mengarahkan agar unsur-unsur termasuk penganutnya dihapuskan.

Peperangan Salib telah meletus di Andalus dan kebanyakan orang yahudi dihapuskan. Ramai dari kalangan mereka telah dipaksa memeluk Kristian. Dalam tempoh kurang dari 3 bulan, setiap individu yang enggan masuk Kristian akan dihalau ke tempat lain luar dari Andalus. Sesiapa yang melanggar perintah akan dihukum bunuh .

Kebanyakan orang Yahudi yang enggan memeluk Kristian telah meninggalkan Andalus. Malangnya di tengah jalan para lanun telah menangkap mereka dan mereka dijadikan hamba untuk diperniagakan. Sesiapa yang terlepas pula jarang yang dapat hidup kerana diserang kelaparan dan penyakit berjangkit seperti taun dan lain-lain.

Walaupun menghadapi pelbagai penindasan, golongan Yahudi akhirnya berjaya juga menaja satu perhimpunan yang menghimpunkan sekitar 80,000 orang ahli. Mereka mengambil keputusan untuk berhijrah ke Portugal setelah mendapat pelawaan rajanya yang beragama Kristian dan bersikap terbuka. Setibanya di sana, raja yang selama ini bersikap terbuka, tiba-tiba berubah menjadi anti Yahudi selepas dipengaruhi golongan gereja yang selama ini menentang mereka. Semua golongan lelaki dewasa Yahudi telah dipaksa meninggalkan negara Portugal, manakala wanita dan anak-anak dipaksa menukar agama kepada Kristian.

Tekanan dan kezaliman ke atas Yahudi sebenarnya tidaklah terbatas di negara-negara seperti Sepanyol, Portugal dan Rom sahaja.

Malahan semua negara Eropah Kristian telah mengambil sikap anti-Yahudi secara terang-terangan. Di bawah dinyatakan peristiwa-peristiwa kezaliman yang berlaku keatas golongan Yahudi:

  • Di England, King Edwaard telah menghalau Yahudi beramai-ramai pada tahun 1290.
  • Di Perancis, King Phillip telah menghalau mereka dari Perancis pada tahun 1306. Menurut fakta sejarah, Raja Phillip kemudiannva telah membenarkan sebahagian daripada mereka untuk pulang ke Perancis selepas itu, tetapi keputusan diambil untuk menghalau semula mereka pada tahun 1394.
  • Di Hungary, golongan Yahudi telah dibuang negara beramai-ramai. Tetapi mereka memberanikan diri pulang semula sebelum dihalau kembali pada tahun 1582.
  • Di Belgium, mereka dihalau beramai-ramai pada tahun 1370.
  • Di negara Czechoslovakia pula, puak Yahudi dihalau pada tahun 1380. Mereka kembali semula untuk bermastautin pada tahun 1592. Malangnya pada tahun 1744, Queen Maria Theressa telah mengarahkan agar dihalau semula golongan Yahudi tersebut.
  • Di negara Austria pula, Raja Bright ke-5 telah menghalau mereka dari negara itu pada tahun 1420.
  • Di Holland, mereka dihalau dari Outricht pada tahun 1444.
  • Di Itali, mereka dihalau dari Napoli dan Sardina pada tahun 1540.
  • Di Jerman, golongan Yahudi dihambat dari Bavaria pada tahun 1551. Kemudian telah berlaku penindasan secara berterusan ke atas mereka oleh masyarakat berfahaman Nazi. Beratus ribu Yahudi telah terkorban dalam keganasan itu.
  • Di Rusia pula, rakyat tempatan telah berkerjasama menghalau orang-orang Yahudi pada tahun 1510. Golongan Yahudi beransur-ansur pulang selepas itu dengan harapan penduduk tempatan telah memaafkan mereka. Namun begitu, tekanan masih berterusan sehingga tentera Rusia turut masuk campur untuk menyembelih mereka beramai-ramai di Ukraine sepanjang tahun 1919.


  • Menurut kajian, lebih dari 100,000 Yahudi telah diragut nyawanya termasuk lelaki dan perempuan serta anak-anak mereka. Jalanraya telah dibasahi dengan darah mereka. Tentera telah melakukan kekejaman di luar batasan pemikiran manusia di samping mencincang lumat anggota badan mereka.

    Mengapa Yahudi Ditindas?

    Antara sebab penindasan dilakukan ke atas mereka adalah kerana sikap sombong dan tidak setia pada perjuangan. Masyarakat Kristian Eropah menyedari sikap yang ditunjukkan itu. Golongan Yahudi merupakan golongan yang tidak pernah kenal erti berterima kasih. Walaupun hanya menumpang di negara orang, perangai mereka tidak ubah seperti tuan yang memeras dan menganiaya golongan peribumi negara itu. Kemahiran berniaga telah menjadikan golongan Yahudi sombong dan tidak berperikemanusiaan.

    Orang yang meminjam dan berurus niaga dengan mereka terjebak dalam sistem riba. Ekonomi yang berasaskan riba telah dimulakan oleh korporat-korporat Yahudi yang berjaya untuk memastikan terus menjadi kaya tanpa memikirkan nasib si miskin.

    Perkara ini tidaklah menghairankan kerana menurut kepercayaan mereka seperti yang dijelaskan di dalam 'Talmud' iaitu tafsiran kepada kitab 'Taurat', ada dinyatakan secara terang-terangan bahawa riba halal dengan urus niaga bersama bukan Yahudi. Ini disebabkan Yahudi adalah anak-anak Allah SWT, manakala selain mereka adalah binatang berupa anjing dan babi. Justeru itu, mereka berhak melakukan apa sahaja demi kepentingan peribadi.

    Disebut dalam Talmud lagi:
    Pemilikan harta-harta oleh selain Yahudi adalah tidak sah. Jadi sesiapa sahaja di kalangan Yahudi boleh merampas hak tersebut. Allah SWT (SWT) menganugerahkan ke atas mereka hak untuk bertindak sesuka hati ke atas bangsa-bangsa lain. Kedudukan Yahudi ke atas bangsa-bangsa lain sama seperti kedudukan manusia ke atas binatang. Bangsa-bangsa lain memiliki sifat-sifat kebinatangan. Tiada siapa yang dapat mengajar mereka melainkan Yahudi. Riba diharamkan sesama Yahudi, tetapi dihalalkan kepada selain mereka. Malahan menurut perlembagaan Talmud itu, HARAM memberikan pinjaman kepada bangsa lain tanpa dikenakan riba.

    Penaklukan Palestin Oleh Rejim Haram Yahudi

    Sebab utama penaklukan negara Palestin sebenarnya berpunca dari perancangan yang teliti oleh Persatuan Freemason Antarabangsa. Freemason melihat usaha begini penting bagi mengelakkan pupusnya spesis Yahudi dari persada dunia.

    Takdir Allah SWT membenarkan mereka berjaya menakluk Palestin dengan restu gerakan Kristian sedunia dan bantuan mereka. Perkara ini berlaku dalam keadaan orang-umat Islam terutamanya masyarakat Arab sedang lalai. Persoalannya, sampai bilakah mereka akan berjaya mendominasi negara yang kecil itu. Mereka perlu waspada kepada masyarakat Arab yang berjumlah lebih 100 juta orang itu yang sentiasa mengingati sejarah buruk antara mereka dan Yahudi sepanjang zaman. Masa jua yang akan menentukan segala-galanya.

    Penutup

    Janji Allah SWT akan sampai bagi memastikan Islam akan tinggi semula dan musuh-musuh Islam terutamanya Yahudi akan kembali ke era kesusahan dan penindasan seperti keadaan asal mereka.

    Kita meyakini usaha mereka mengumpulkan bangsa mereka di tengah-tengah negara umat Islam itu akan berakhir dengan penghapusan mereka secara terus dari muka bumi Allah SWT ini. Ini bersesuaian dengan maksud sebuah hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim:

    "Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok 'Gharqad', kerana ia adalah pokok Yahudi".

    Janji Nabi pastinya benar. Peristiwa ini akan berlaku bagi menamatkan siri pengkhianatan Yahudi terhadap Islam dan manusia secara keseluruhannya.

    dipetik dari darulnuqman.com
    3

    Jawabla kalo berani...

    Insoft Wednesday, October 8, 2008


    Warm up dulu eh...
    teka teki teka tekuk
    ular mati hisap rokok
    padia???





    Ada sebuah KAPAL...maksimum penumpang dan anak kapal yang boleh naik dalam satu-satu masa adalah 200 orang...pada satu hari,jumlah penumpang yang naik ke kapal adalah 199 orang..akan tetapi kapal itu tenggelam gak...sedangkan kapal itu tiada cacat cela langsung..KENAPA??

    ADA BERANI MAHU JAWAB???
    4

    The best ever since 1426H...

    Insoft Tuesday, October 7, 2008









    2

    Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal..

    Insoft Wednesday, September 24, 2008
    Mak.....
    Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi
    nih....

    Mak tau tak.....
    itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter
    dewasa...... dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

    mak macam dah sedia.....
    Seminggu sebelum tu.....
    mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak
    anyam tikar tuu....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
    kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu.....

    pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
    kengkadang siaran indonesia ..
    mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke
    kuburan...

    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
    mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi....
    ada kat dalam gulung tikar.....

    masa tu mak perasan takk..??
    kiter
    gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
    kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut......
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....
    mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...
    ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

    Mak tetap tak bersetuju... ..
    mak memang degil...
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
    kami adik beradik sepakat hantar
    juga mak ke hospital.... ...

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak...

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak ke hospital
    dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
    kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..
    cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...
    kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
    mak gelak ajerr.....

    Lepas tu bila kereta kiter sampai....
    mak buat kenduri kesyukuran.. ....
    Dan kiter masih ingat lagi...
    bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor......
    Punya la kiter takut...
    kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak......
    Bila balik sahaja kampong....
    kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga
    bumper depan kemek...
    mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

    Mak....
    tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ..
    ampon kan kiter....
    Mak.....
    Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital....
    nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital.... .
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan
    separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata
    dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
    kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya..
    ..... terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

    Mak.....
    Kiter masih ingat lagi....
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak...?

    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis....kalau sayang mak jangan buat
    gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni..
    tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....


    Mak......
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
    kiter nangis ni......
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
    Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
    kiter rindu kat mak..!
    Takpa la.....
    nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
    kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya..!
    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...
    menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....
    masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...
    kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite
    sebak....

    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...
    anak mak yang seorang tu demam....

    Mak tauu...
    cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah
    perkuburan.. . Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...
    boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....
    masa tu malam jumaat selepas maghrib...
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
    tangisan tak dapat dibendung...

    Mak tauu...
    kiter cuba bertahan....
    memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak...
    nak cakap dengan mak....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
    Dan
    akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi....
    Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
    Dan akhirnya akak juga nangis.....

    Mak tau tak..
    di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat...
    menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
    hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
    kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid....
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
    esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
    pastu kawan kiter bgtau...
    simpan je buat kenangan..
    Kiter cuma tau alamat
    ni aje...
    Takper yer mak...k
    iter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...
    sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak,
    I LOVE YOU SO MUCH
    dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
    memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
    sampai masuk unibesiti..
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
    boleh rasa duduk kat negara orang... s
    ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

    Sekian terima kasih,
    Yang Benar Anak mak yang dah tak degil
     
    Copyright 2010 InSoft...