You Are Reading

8

Sukan

Insoft Sunday, March 29, 2009

Hari ini aku terbaca sebuah berita yang sungguh aneh.

PULAU PINANG: Seorang ahli perniagaan terkejut dengan tindakan sebuah sekolah menengah di Gelugor di sini yang melarang anak perempuannya menyertai acara sukan kerana memakai seluar getah ketat dan t-shirt. 

Mohamad Asrul Rashid Mohd Ikbal, 36, berkata anaknya, Baizura, 13, tidak dibenarkan menyertai acara larian dalam olahraga Sekolah Menengah Kebangsaan Haji Mohd Nor Ahmad kerana tidak memakai pakaian sukan seperti yang diarahkan.

Mohamad Asrul berkata, anaknya menyatakan guru sukan di sekolah itu telah memintanya dan dua lagi rakannya memakai t-shirt, seluar trek dan tudung jika ingin terus menyertai acara tersebut. 


Baizura pernah terpilih sebagai olahragawati sekolah selama tiga tahun berturut-turut semasa belajar di Sekolah Kebangsaan Bukit Gelugor. 

"Dia juga pernah dianugerahkan puteri pecut sekolah itu," kata Mohd Asrul.

Beliau berkata, dalam perbincangan dengan pihak sekolah hari ini, guru sukan dan pengetua sekolah saling menuding jari dan tidak mengaku mengeluarkan arahan berkenaan. 

"Yang menjadi kemarahan pihak kami, guru sukan kata arahan itu dikeluarkan oleh pengetua, pengetua pula kata tiada sebarang arahan dikeluarkan," katanya. 

Mohamad Asrul berkata, seorang pegawai daripada Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) turut hadir dalam perbincangan itu dan beliau yang enggan namanya dinyatakan, berjanji akan menyiasat. 

Pengarah JPN, Ibrahim Mohamad, ketika dihubungi berkata beliau tidak dapat mengulas mengenai perkara itu yang kini dalam siasatan. - Bernama

 

Sungguh tak masuk dek akal. Seorang bapa mempersoalkan tindakan sekolah yang ingin memelihara kehormatan anaknya? Ba alip nga nga. 

Sewaktu aku masih di bangku sekolah rendah, pasukan bola sepak paling digeruni di daerah Tampin adalah pasukan sekolah Maahad Ahmadi,Gemencheh. Satu-satunya pasukan bola yang semua pemainnya mengenakan seluar panjang. Ketika itu aku telah menanamkan iktikad yang kuat, tutup aurat pun boleh hebat dalam sukan.

Susah sangatkah menutup aurat?

Rimas?

Panas?

Tak sporting?

Susah mahu berlari?

Jawapan-jawapan lucah yang meloyakan. Aku hampir muntah.


 



8 comments:

Dr Amad said...

Satu semangat,satu hati,satu suara...


Bengong

Ahmad fariz said...

xkan baru baca arini??
lama dah berita ni..hehe

BaLQis said...

ba alif nga nga..
nice..haha=D

duha said...

bersyukur kite dapat kefahaman dlm islam :)

dan tak tergolong bersama mereka yg "ba alif nga tuuuuut~"

hehe
insyaAllah..amin~

Mohsein said...

Ahmad, bengong eja die be,nga,wau,nga...

Fariz,baru bace balik hari ini sebab nak boh kat sini.heheh

Balqis,mari martabatkan tulisan jawi. Walaupun merangkak gak bace jawi nih.

Duha, Ameen. Segala kebaikan dan puji selayaknya bagi Allah. Aik,ba alip ngan tuuut pun kena sensored ka? adeh. hehe

faiz halim said...

Te-O-El-O-El

al_madd said...
This comment has been removed by the author.
al_madd said...

نق بوات ماچم مان..انق-انق ڬاديس زمان سكارڠ سوك بوكق عورة...نق تيرو منتري..هيهيهي

 
Copyright 2010 InSoft...